no indication

Centrum Brennej – dookoła Brennicy

Z terenu Ośrodka Wypoczynkowego Savana wychodzimy w lewo na ul. Jawornik i zmierzamy w dół biegu rzeki Brennicy w stronę centrum Brennej. Brennica pełni tu funkcje przede wszystkim rekreacyjne, to też na prawym brzegu nieopodal Jawornika znajduje się niewielki park z szeroką aleją, a na trawiastych plażach znajduje się kilka przenośnych toalet.

Ulica Jawornik administracyjnie zaczyna się przy skrzyżowaniu z ul. Hołcyna, do której dociera się po chwili wyruszenia z OW Savana. W tym miejscu znajduje się most, z którego ładnie prezentuje się centrum Brennej i kościół św. Jana Chrzciciela. Wędrując bulwarem po prawej stronie widzimy wzniesienie z przekaźnikiem radiowo-telewizyjnym. Polana i przysiółek pod przekaźnikiem do Pasieki, ale na mapach nie znajdziemy nazwy góry, bowiem przekaźnik znajduje się na niewybitnym wierzchołku grzbietu będącego odnogą Wielkiego Cisowego (878 m n.p.m.).

Po około kwadransie dochodzimy pod Stary Groń. Na polanie znajduje się ośrodek narciarski wraz z wyciągiem orczykowym pojedynczym o długości 631 m z różnicą wzniesień wynoszącą 138 m. Ponieważ stok jest oświetlony, największe wrażenie robi wieczorem, kiedy centrum i kościół są oświetlone, a nad nimi wznosi się „biała ściana” stoku narciarskiego.

Punkt przy wyciągu narciarskim to skrzyżowanie dróg i ścieżek. W tym miejscu, za kładką kierujemy się dalej w dół rzeki trzymając się bulwarów na lewym brzegu.

Bulwary przechodzą w szeroką ul. Leśną schodzącą ze stoków Maliny (579 m n.p.m.) – kolejnego z wierzchołków grzbietu Starego Gronia. W miejscu, gdzie po drugiej stronie rzeki – na prawym brzegu – znajduje się park linowy, po naszej lewej stronie są odkrywki skał piaskowcowych. Mniej więcej od kładki staramy się iść asfaltem wzdłuż ul. Leśnej, bowiem za niedługo odbijemy w lewo na główną drogę.

Ulica Leśna przy moście drogowym nad Brennicą kończy swój bieg. Dochodzimy tutaj do głównej drogi w Brennej, tj. ul. Góreckiej. Skręcamy w lewo i kierujemy się znowu w dół rzeki, w stronę Skoczowa. Po lewej stronie znajduje się duże pole uprawne, po którym wczesną wiosną doskonale widać co górale mają na myśli mówiąc, że co roku „na wiosnę ziemia rodzi kamienie”. Dno doliny Brennicy jest bardzo kamieniste, przez co każdorazowo po zimie na wierzchu oranego pola pojawiają się „nowe” kamienie, najczęściej piaskowcowe otoczaki dna dawnego koryta rzeki.

Ciągiem ul. Góreckiej docieramy do skrzyżowania przy stacji paliw. W tym miejscu w lewo odbija droga wiodąca w głąb doliny Leśnicy. Jest to także skrzyżowanie szlaków: czarnego na grzbiet Starego Gronia przez Malinę (579 m n.p.m.) i Horzelicę (797) aż po Grabową (907), zielonego w kierunku zachodnim na Równicę (884 m n.p.m.) oraz zielonego w kierunku wschodnim na Błatnią (917 m n.p.m.) przez Wielki Cisowy (878). Skrzyżowanie to jest także bardzo ważne z punktu historii Brennej i okolic -stoi tam pomnik poświęcony pamięci partyzanckiego oddziału Armi Krajowej "Wędrowiec". Przy pomniku przechodzimy na drugą stronię jezdni i zaraz za dawnym marketem skręcamy w prawo w ul. Leśników. Przechodzimy przez most, za którym skręcamy znowu w prawo na bulwar. Zmieniamy tym samym kierunek i zaczynamy wracać w kierunku centrum Brennej.

Bulwarem dochodzimy do potoku Jatny, nad którym nie ma kładki w ciągu bulwaru, więc musimy skręcić w lewo w stronę ul. Jatny. Gdy dojdziemy do ulicy, skręcamy w prawo wchodząc między pensjonaty nadal utrzymujemy kierunek na centrum Brennej. hNa końcu ul. Jatny dochodzimy do skrzyżowania z główną drogą w Brennej. Skręcamy tutaj w lewo w ul. Wyzwolenia. Wzdłuż tej ulicy zlokalizowane są najważniejsze dla Brennej obiekty i instytucje, a także punkty handlowe i gastronomiczne.

Pierwszym ważnym miejscem jest znajdujący się po lewej stronie budynek dawnego Domu Ludowego. Dzisiaj, jest to budynek Ośrodka Promocji, Kultury i Sportu Gminy Brenna (OPKiS), w którym obecnie odbywają się spotkania organizacji pozarządowych, klubów seniora, zespołów regionalnych czy chórów. „Stare kino” jest także miejscem warsztatów dla dzieci i młodzieży, wystaw i koncertów.

Dalej mamy sportowe centrum Brennej, czyli halę sportową po lewej stronie i park linowy po prawej stronie. Hala sportowa jest ogólnodostępna i niezależna od jakiejkolwiek jednostki edukacyjnej (jak ma to miejsce w większości miejscowości), co sprawia, że Brenna jest atrakcyjnym miejscem dla sportowców do organizacji obozów kondycyjnych, a nawet zawodów. Trzecim obiektem sportowym w centrum Brennej jest pełnowymiarowe boisko sportowe zlokalizowane za kompleksem SPA. Boisko wchodzi w skład Parku Turystyki, jest własnością OPKiS i każdy może dokonać jego rezerwacji.

Z boiskiem sportowym sąsiaduje Park Turystyki, czyli miejsce dla każdego turysty. Park z alejkami i ławkami otacza główny turystyczny punkt Brennej, jakim jest amfiteatr. W Parku Turystyki stoi także „rogacz”, przy którym zaczynają się szlaki turystyczne: zielony na Horzelicę (787 m n.p.m.) i grzbiet Starego Gronia oraz niebieski szlak wiodący do doliny Hołcyny, na Halę Jaworową i Kotarz (964 m n.p.m.). W tym miejscu zaczyna się także czarny szlak dojścia do zielonego szlaku na Błatnią (917 m n.p.m.).

Po drugiej stronie ul. Wyzwolenia, naprzeciw boiska sportowego, znajduje się budynek Urzędu Gminy Brenna, a w nim nowoczesny punkt informacji turystycznej, gdzie oprócz uzyskania szczegółowych informacji istnieje także możliwość zakupu pamiątek i gadżetów związanych z Brenną, map, przewodników. W punkcie IT można także darmowo skorzystać z komputera z dostępem do Internetu. Po tej samej stronie ulicy co Park Turystyki znajdują się pola, na których w okresie letnim jest rozstawiane wesołe miasteczko z torami samochodowymi, karuzelami, trampolinami i zjeżdżalniami.

Po drugiej stronie drogi znajduje się jeden z najważniejszych zabytków Gminy Brenna, a mianowicie kościół św. Jana Chrzciciela. Obecny murowany kościół wybudowano w latach 1793-1796. Od kościoła trzymamy się ul. Juroszka równoległej do głównej drogi. Dojdziemy nią obok cmentarza do starego drewnianego domu przeniesionego w to miejsce w latach 90. z Brennej Lachów, na którym kończymy zwiedzanie centrum Brennej.

Do miejsca startu wracamy ul. Bukową (główna droga w Brennej „do góry” w kierunku Brennej – Bukowej). Za mostkiem, gdzie jest skrzyżowanie z ul. Chrobaczy, skręcamy w prawo bulwarami dochodząc do kładki na Brennicą. Przechodzimy przez kładkę na drugi brzeg rzeki i już jesteśmy na Jaworniku przy OW Savana, gdzie zaczynaliśmy wycieczkę.

Login to add your trail record!