Czerwony szlak rowerowy Kosarzyska - Niewinna

Czerwony szlak rowerowy z Kostrzysk do Niewinnej biegnie przez zbocza Gór Lubolewskich na południowo-wschodnich obrzeżach Piwnicznej Zdrój. Trakt ten ma prawie 6 km długości i zapewnia pokonującym go cyklistom wspaniałe punkty widokowe.

Przebieg:

Trakt rozpoczyna się na południowym skraju górskiego osiedla Kostrzyska w zachodniej części Piwnicznej-Zdrój. Ruszamy pod górkę, na południe, przez malowniczy wąwóz. Nasza droga szybko mija ostatnie zabudowania osady i wspina się wzdłuż skraju lasu na Góry Lubolewskie. Po pewnym czasie mijamy po prawej stronie rozległą, trawiastą polanę. Szlak wjeżdża za nią w las, gdzie musimy ostro skręcić w lewo, podążając dalej w kierunku wschodnim.

Wspinająca się na górski grzbiet droga zatacza w lesie kilka zakrętów. W górnych patiach wzniesienia zbiega się ona z niebieskim szlakiem turystycznym, wraz z którym podążamy wciąż na wschód. Wyjeżdżamy znów na otwartą polanę. Na rozwidleniu dróg oznakowany na niebiesko trakt skręca w lewo, w kierunku Kostrzysk. My natomiast jedziemy w prawo, wciąż trzymając się górskiego grzbietu.

Jesteśmy teraz bardzo blisko granicy polsko-słowackiej. Na polanie mijamy kilka luźno rozrzuconych zabudowań, a następnie wjeżdżamy znów do lasu. Czeka nas jeszcze jeden ostry skręt w prawo, a potem w lewo. Przed nami ostatnia prosta czerwonego szlaku. Zjeżdżamy w dół stoku, przez chwilę widząc znów po lewej stronie mijaną wcześniej polankę. Nasza droga sprowadza nas następnie zalesionym wąwozem aż do biegnącej nad rzeczką Czercz ulicy Szczawnickiej, łączącej Kostrzyska z centrum Piwnicznej-Zdrój.

Dodatkowe informacje:

Kostrzyska leżą na górskiej polanie, w dolinie rzeki Czercz, która w centrum Piwnicznej wpada do Popradu. Można tu znaleźć kilka domków letniskowych i ośrodków wczasowych. Leżąca u stóp Eliaszówki (1023 m n.p.m.) osada odegrała ważną rolę w czasie II dojny światowej. Właśnie tędy przebiegał ważny szlak kurierów ruchu oporu, przenoszących wieści przez granicę okupowanej Polski. Pamiątką po ich działalności jest dziś umiejscowiony w górnej części Kostrzysk, pomnikowy głaz. Obecnie osiedle jest dobrą bazą wypadową zarówno na górskie szlaki w Pieninach, jak i w Beskidzie Sądeckim.

Piwniczna-Zdrój nad Popradem to stara miejscowość uzdrowiskowa. Jest świetną bazą wypadową na górskie szlaki Beskidu Sądeckiego i dysponuje dobrą ofertą noclegową. Zaglądając do Piwnicznej-Zdrój, warto odwiedzić tamtejszy park zdrojowy z fontanną i ciekawą pijalnią wód mineralnych „Piwniczanka”. Innymi atrakcjami turystycznymi miasta są m.in. XIX-wieczny kościół p.w. Narodzenia NMP i pochodzący z tego samego stulecia, szachulcowy pensjonat przy ulicy Gąsiorowskiego. Warto zwrócić także uwagę na zabytkowy ratusz i kamienice przy rynku. Zimą w okolicy Piwnicznej-Zdrój działa kilkanaście wyciągów narciarskich.

This trail has no photos yet