Niebieski szlak Kozy - Żarnówka Mała

Prawie 10-kilometrowy szlak niebieski pozwala przejść z miejscowości Kozy pod Bielskiem-Białą do Zapory Porąbka, spiętrzającej wody Jeziora Międzybrodzkiego. Trakt okrąża od wschodu szczyt Hrobacza Łąka, prowadząc m.in. przez bukowy rezerwat na wschodnich zboczach Zasolnicy.

11-tysięczne Kozy to największa pod względem liczby ludności wieś w Polsce. Leżą na wschodnich przedmieściach Bielska-Białej i można do nich dotrzeć drogą krajową nr 52. Stoją tu głównie stare murowane domy i nowsze, podmiejskie wille. Nad panoramą miejscowości góruje natomiast strzelista wieża neogotyckiego kościoła parafialnego z początku XX w. Ciekawymi zabytkami w Kozach są także XVIII-wieczny pałac hrabiego Czecz de Lindenwald, pochodząca z tego samego okresu kapliczka św. Jana Nepomucena oraz o sto lat starsza, niestety obecnie dosyć zaniedbana owczarnia. Warto tu też odwiedzić stanowisko archeologiczne, odsłaniające fundamenty dawnego zamku rycerzy oświęcimskich z XIV w.

Niebieski szlak z Kóz do Żarnówki Małej okrąża od wschodniej strony szczyt Hrobacza Łąka (828 m n.p.m.). Tym samym jest alternatywną drogą wobec wiodącego z Kóz w to samo miejsce traktu żółtego, który przebiega przez szczyt tego wzniesienia.

Niebieski szlak rozpoczyna się przy dworcu PKP w Kozach. Prowadzi najpierw na zachód, ulicą Dworcową, a następnie skręca w lewo, w Nadbrzeżną, przy której wznosi się zabytkowy kościół parafialny. Trakt dochodzi następnie do ronda i wiedzie na drugą stronę ulicy Bielskiej (droga krajowa nr 52). Dalej trzeba nim iść cały czas prosto, wśród willowych zabudowań. Po dystansie około 1 km szlak skręca w lewo, a później znów w prawo. Idąc kolejno ulicami Panienki, Działy i Tęczową wychodzimy z miejscowości na zalesione, górskie stoki.

Niebieski trakt prowadzi przez bukowy las z domieszką drzew iglastych na wschód, a po kilku kilometrach zakręca po delikatnym łuku na południe, w kierunku Zasolnicy. Ta ostatnia jest 555-metrowym szczytem, zaliczanym do grupy Czupla i Magurki Wilkowickiej. Nasz szlak turystyczny prowadzi wschodnimi zboczami tego wzniesienia, na których utworzono rezerwat przyrody „Buczyna na Zasolnicy”. Z tego miejsca opada on dalej już cały czas w dół, w kierunki rzeki Soły.

Ostatni, kilkusetmetrowy odcinek niebieskiego szlaku do Żarnówki Małej prowadzi na zachód, asfaltową drogą wojewódzką nr 948. Dochodzimy nią wzdłuż brzegów rzeki Soły aż do tamy, która utworzyła Jezioro Międzybrodzkie. Wysoka na 37 m Zapora Porąbka została zbudowana przed II wojną światową i działa przy niej elektrownia wodna. Nad tamą przebiega też droga asfaltowa, którą można przejść z Żarnówki Małej do Międzybrodzia Bielskiego.

Users voice... (Add)

1. favrielle

Widok na Porąbke

• Widok na Porąbke - User reviews: favrielle about Niebieski szlak Kozy - Żarnówka Mała