Trasa nordic walking "ŚNIEŻYCOWA" przez rezerwat Śnieżycowy Jar

Skala trudności – zasadniczo jest to trasa łatwa, po szerokich drogach gruntowych i duktach. Wyjątek stanowi (jeśli pójdziemy zgodnie z opisem) podejście do parkingu pod koniec trasy na długości 1 km. Podobnie, jeśli pójdziemy w kierunku odwrotnym niż opisywany, musimy liczyć się z tym, że wyjście z jaru również skieruje nas pod górę, aż do wyjścia z rezerwatu (jest to odcinek 870 m). Oba te etapy są jednak na tyle krótkie, że pozostawiamy trasę w kategorii łatwych do przejścia. Na odcinku „Śnieżycowego Jaru” siłą rzeczy zwolnimy dla doświadczenia uroków okolicy. Polecany okres dla spacerów: przełom marca i kwietnia (kwitnienie śnieżycy).

Naszą wyprawę rozpoczynamy na parkingu we wsi Starczanowo, do której najdogodniej dotrzeć samochodem z Murowanej Gośliny (6 km). Na miejscu mamy do dyspozycji wiatę z miejscem na posiłek, a sezonowo jest czynny punkt małej gastronomii, w której przedsiębiorcza rada sołecka wraz z sołtysem wsi serwuje znany już w okolicy rarytas – grochówkę oraz ciepłe napoje. Kierujemy się oznakowaniem zielonego szlaku pieszego, dochodząc po ok. 200 m do miejsca z mapą tras turystycznych i tablicą informacyjną o Kasztelanii Radzimskiej, którą będziemy mieli okazję odwiedzić w trakcie wycieczki. Dalej odbijamy z trasy zielonego szlaku, tuż za wspomnianym punktem – w prawo. Pomocą niech będzie nam kapliczka przydrożna z Chrystusem Frasobliwym, vis a vis której zaczyna się polna droga. Przed nami 800 m spaceru polami, pod koniec, którego droga naturalnie skręca w prawo i doprowadza nas do drogi Starczanowo – Uchorowo. Tutaj skręcamy w lewo i kierujemy się do lasu. Skraj lasu osiągamy na 1 km naszej podróży.

400 m dalej napotykamy oznakowania na drzewach poświadczające, że tym razem towarzyszy nam Nadwarciański Szlak Rowerowy.

1,7 km – w tym miejscu zasłużyliśmy na odpoczynek. To parking samochodowy wraz z bogatą infrastrukturą gotową przyjąć nawet całą grupę (ławy, stoły). Wjazd na parking dozwolony jest tylko dla osób niepełnosprawnych.

1,8 km - od parkingu z głównej drogi skręcamy w lewo. Drogowskaz informuje nas, że wchodzimy do jaru. Po 200 m docieramy do barierki, przy której ustawiono tablicę informacyjną. Warto przeczytać co nieco o rezerwacie, choćby z tego względu, że śnieżyca jest objęta ścisłą ochroną gatunkową i to wymusza zaostrzoną kontrolę służb leśnych nad turystami, którzy potrafią tu przybyć z drugiego końca Polski! Od minięcia barierki, przez najbliższe 250 m, teren opada w dół, co czyni naszą wyprawę nieco bardziej dynamiczną. Po pokonaniu w sumie 2,3 km (od startu na parkingu w Starczanowie) wchodzimy wreszcie na kładkę, która zdecydowanie obwieszcza, że dotarliśmy do celu. Zapomnijmy o ćwiczeniu kondycji, a skupmy się na fenomenie przyrody… Idealnym punktem do obserwacji jest mała, zielona „zatoczka”, w której znajduje się tablica o idei rezerwatu oraz podstawowe informacje o jego bohaterce. Schodzimy z kładki i niebawem wychodzimy z terenu rezerwatu.

2,9 km - docieramy do skrzyżowania z duktem leśnym, na którym powinniśmy skręcić w lewo, obierając kierunek na Starczanowo. Bystry obserwator spostrzeże z pewnością, że ponownie spotkaliśmy się z zielonym szlakiem, który będzie nam już towarzyszyć do końca wyprawy. Po przejściu 700 m docieramy do uroczego strumyka, przy którym droga rozwidla się. My jednak dalej podążamy zielonym szlakiem.

3,7 km – w tym miejscu przyroda i leśnicy dają nam wybór. Mamy bowiem szansę odbić w prawo z trasy na wspomnianą już Kasztelanię Radzimską, o czym informuje nas drogowskaz. Droga „tam i z powrotem” czasowo wydłuży wyprawę o ok. 30 min. Bez względu na wszystko – warto! Poza tym Kasztelania będzie okazją do drugiego, a zarazem ostatniego postoju na trasie. Dalej, droga zmierzać już będzie jedynie do finiszu naszego treningu. Po powrocie na trasę, kierujemy się drogą pod górę, a następnie w dół, trzymając się zielonego szlaku. To bardzo urokliwy etap wędrówki, po prawej stronie mamy bowiem spory spad przypominający nieco górski krajobraz.

Po zejściu z wzniesienia docieramy do kapliczki i tablicy z mapą, mając za sobą 4 700 m wędrówki. Jeszcze podejście 200 metrów w górę i docieramy do parkingu. Pora na wyciszające ćwiczenia po intensywnym marszu.

This trail has no photos yet