Żółty pieszy szlak z centrum Wisły na Przełęcz Salmopolską (fragment z Wisły na Trzy Kopce Wiślańskie)

Szlak ten jest jednym z wariantów „górskiego” przejścia między Wisłą a Szczyrkiem. Prowadzi zachodnim fragmentem grzbietu Pasma Równicy na Przełęcz Salmopolską, po czym schodzi wzdłuż doliny Żylicy do Szczyrku – Soliska. Krzyżuje się on z kilkoma ważnymi grzbietowymi szlakami Beskidu Śląskiego – ze szczytu Trzech Kopców Wiślańskich można odbić na północny zachód i grzbietem Pasma Równicy dotrzeć do Ustronia, a z Przełęczy Salmopolskiej podążyć w kierunku Baraniej Góry i Głównego Szlaku Beskidzkiego lub skierować się na północ, w stronę Klimczoka i pasemka Błatniej. Do szlaku dołączają się także szlaki prowadzące z dolin Malinki, można więc skorzystać z niego planując krótszą, kilkugodzinną wyprawę. Fragment prowadzący z Wisły na Trzy Kopce to typowy szlak podejściowy - raczej wymagający, ale za to dający możliwość szybkiego dotarcia na grzbiet pasma Równicy. Początek szlaku to stacja kolejowa Wisła Uzdrowisko. Wychodząc ze stacji skręcamy w prawo i ruszamy wzdłuż ulicy Kolejowej w kierunku centrum, przechodzimy przez pasy i główną ulicą 1 – go maja docieramy do wiślańskiego „rynku” - Placu Bogumiła Hoffa. Szlak prowadzi dalej prosto, w stronę Parafii Ewangelicko - Augsburskiej. Na pewno zwrócicie uwagę na należący do tej Parafii Kościół Św. Piotra i Pawła. Jego dominująca w okolicy pozycja wynika z faktu, że do końca XIX wieku miejscowość tą zamieszkiwali prawie wyłącznie górale wyznający luteranizm. Wisła, podobnie jak wiele okolicznych miejscowości znana jest z dużej różnorodności religijnej – w tym ok. 11 – tysięcznym mieście działa aż 13 różnych kościołów i związków wyznaniowych. Z ulicy 1 – go maja szlak skręca w lewo, w ulicę Olimpijską, na której znajduje się przystanek autobusowy. Po przejściu przez most na Wiśle idziemy prosto i docieramy do skrzyżowania, na którym szlak skręca w lewo, i prowadzi dalej pod górę ulicą 11 -go listopada. Tutaj może przydać się mapa – za zakrętem droga rozwidla się, a oznakowanie szlaku jest niewyraźne. Wybieramy drugą drogę, idącą pod górę. Szlak wiedzie teraz prosto, by po chwili odłączyć się od asfaltu. Wspinając się po dość stromym zboczu przecinamy niewielki las, po czym wychodzimy na otwarty teren i kolejną asfaltową drogę. Za plecami mamy już całkiem ciekawą panoramę centrum Wisły. Jarzębata – taką nazwę nosi osiedle przez które prowadzi teraz nasz szlak. Wysokość szybko zaczyna się zwiększać, a dookoła roztaczają się coraz ciekawsze widoki. Niestety, niektóre z nich nie należą wcale do przyjemnych – na szczytowych partiach Czupla widocznego tuż obok po prawej stronie widać skutki wymierania lasów świerkowych - beskidzkiej katastrofy ekologicznej. Proces ten pochłonął już duże obszary lasów w tej części Karpat. Jego przyczyny to mająca miejsce w XIX wieku zmiana składu gatunkowego Puszczy Karpackiej. Wtedy to zamiast na miejsce wycinanych, różnorodnych gatunkowo lasów wprowadzano monokultury świerkowe z nasion pochodzących z różnych części Europy. Jednogatunkowy las dostarczał w stosunkowo krótkim czasie cennego surowca drzewnego, nie potrafił jednak oprzeć się zanieczyszczeniom przemysłowym XX wieku. Atakowany przez kolejne pasożyty i szkodniki leśne zaczął wymierać. Dziś leśnicy starają się powrócić do takiego składu gatunkowego lasu, który będzie jak najbardziej zbliżony do stanu naturalnego. Jednak sposób prowadzenia prac odnowieniowych budzi czasem kontrowersje – jak n.p. wykorzystanie ciężkiego sprzętu. Osiedla Jarzębata kończy się, a szlak wspinając się dalej prowadzi do cienistego lasu, a po chwili osiągamy szczyt Kamiennego (791 m n.p.m.). Po lewej stronie widoczna jest sporej wielkości skała zbudowana z piaskowaca istebniańskiego – jednego z podstawowych utworów skalnych budujących Beskid Śląski. Szlak schodzi do niewielkiego siodła i znów zaczyna biec pod górę, by już po chwili doprowadzić nas do szczytu Trzech Kopców Wiślańskich (810 m n.p.m.). Tutaj łączą się granice trzech beskidzkich gmin – Wisły, Brennej i Ustronia. Szlak żółty prowadzi dalej w kierunku Przełęczy Salmopolskiej (2h 30m). Po 1 godz.45 min. odbija od niego szlak zielony do Wisły – Gościejowa. Na szczycie Trzech Kopców Wiślańskich odchodzą też dwa szlaki w kierunku południowo – zachodnim - prowadzący do schroniska PTTK na Równicy (2h 30m) szlak niebieski i zmierzający w kierunku centrum Brennej (3h 15m) szlak koloru zielonego. Na polanie pod szczytem Trzech Kopców Wiślańskich znajduje się niewielkie prywatne schronisko - Telesforówka.